Poslední dobou rostou jako houby po dešti různé on-line zubní poradny a internetové portály k hledání zubních lékařů, rezervace míst u nich, sdílení zkušeností pacientů, apod. Má cenu trávit čas hledáním informací? Co se na těchto webových stránkách dozvíte? Kdo a proč zde odpovídá?
On-line poradna ve stomatologii
Prvně se musíme zamyslet, kdo takovou poradnu navštěvuje. Bude to nejspíše někdo, kdo:
[list style=“arrow“ color=“grey“]
- řeší nějaký (většinou akutní) problém – tj. bolest. Potřebujete vědět, zda jít k zubaři, jak postupovat (čekat, jestli bolest přejde, vzít si lék proti bolesti, vyplachovat tím či oním, apod.)
- není si jist navrženou léčbou. Potřebuje se ujistit, že postup jeho lékaře je správný a daný zákrok je vhodné podstoupit
- má strach ze zubaře
- nemá čas či chuť jít ke svému lékaři nebo jeho lékař není přítomen (v horším případě nemá čas se mu věnovat)[/list]
Typické dotazy vypadají obvykle nějak takto:
„Před časem jsem absolvoval nějaký zákrok (výplň, vytržení zubu, korunky, …). Zub mne stále bolí. Můj lékař provedl a to a to, bolest neustupuje. Říká, že to je normální. Co mám dělat?“
„Bolí mne zub/mám zánět dásně/bolí mne prořezávající zuby moudrosti/…. Myslíte, že bych měl navštívit zubního lékaře? Mám strach.“
Následuje typická odpověd (více či méně detailněji formulováno):
„Bez vyšetření (klinického a RTG) to bohužel není možné říci.“ Případně: „Neléčil(a) jsem Vás, není v mé kompetenci léčbu hodnotit. „ Obvykle nikdy nechybí: „Pokud máte zájem, objednejte se na konzultaci na mé pracoviště.“
[blockquote type=“blockquote_line“ align=“right“]Vztah lékaře (zubního, praktického, gynekologa) a pacienta (Vás) je vždy postaven na vzájemné důvěře. Pokud nemáte ke svému lékaři důvěru, je potřeba jej změnit. Dotazem na on-line poradně však této změny nedosáhnete.[/blockquote]
Bohužel opravdu platí, že ve stomatologii Vám lékař nemůže poradit, jestliže Vás předtím fyzicky neviděl – tj. nevyšetřil. Jakkoliv podrobně svůj stav popíšete, nikdy nenahradíte fyzické vyšetření. Lékař Vás prostě potřebuje vidět, vyšetřit, zhotovit rentgeny, …
A navíc – Jestliže chcete konzultovat léčbu jiného lékaře, buďte si vědomi, že žádný lékař nebude hodnotit práci či postup jiného lékař předtím, než Vás vyšetří. Hodnocení předchozí léčby se ovšem od seriózního lékaře většinou nedočkáte ani poté, co Vás vyšetří. Nejde o „kolegiální službu“, ale v naprosté většině případů prostě nelze získat mnoho důležitých skutečností, které měly na léčbu vliv. Závěry pak mohou být sporné a nejednoznačné.
Jaké je řešení?
Vyberte si takového lékaře, kterému budete důvěřovat. Nikdy nebudete potřebovat dohledávat nějaké informace na internetu, protože Vám všechny Vaše dotazy zodpoví předem. Vybaví Vás informacemi o plánovaném výkonu a následně poučení po něm (co dělat, kdyby vznikla bolest, otok, ..). Jestliže toto Vás zubní lékař neumí, změňte ho. Je to jeho povinnost.
[blockquote type=“blockquote_line“ align=“right“]Ve Vašem zájmu by tedy mělo být vybrat si takového zubního lékaře, díky kterému se nikdy do akutní situace nedostanete…[/blockquote]
Asi si říkáte, že se to lehko píše, ale co máte dělat, jestliže nějaký akutní problém opravdu řešíte a lékař není k dispozici? Jestliže není Váš zubní lékař přítomen, v běžné ordinační době musí mít sjednaného zubního lékaře, který Vás v případě akutního problému ošetří.
O víkendech a svátcích bude potřeba vyhledat zubní pohotovost. Nebývá otevřená nepřetržitě. Úroveň služeb na zubní pohotovosti bývá velmi omezená (materiálně i personálně). Pomohou Vám ale od toho hlavního, co Vás trápí – od bolesti. A po víkendu můžete ihned za Vaším lékařem (nebo za jiným, pokud se jej rozhodnete změnit).
Ve větších městech funguje i soukromá zubní pohotovost, kde je lékař dostupný na telefonu. Tato služba je ale většinou dražší, za dojezd do ordinace si lékař může účtovat značné částky. Úroveň jeho služeb bude ale nejspíš výrazně vyšší.
Proč někdo on-line poradny provozuje?
Důvod je prostý – cíl odpovídajícího je naznačit řešitelnost a nalákat tazatele k návštěvě jeho pracoviště. V případě, že je provozovatelem nějaká společnost, která není poskytovatelem služeb v zubním lékařství, pak zubním lékařům prodat možnost „inzerce“ formou možnosti odpovídat (a naznačit a nalákat).
Internetové portály k hledání lékařů a výměně zkušeností
[blockquote type=“blockquote_line“ align=“right“]Model je vždy stejný. Hledáš lékaře? Pak zadej město, obor a vypadne ti kupa „odborníků“. Určitě si vybereš.[/blockquote]
Základní problém je v tom, že tento systém hází všechny lékaře do jednoho pytle. Všichni ale nejsou stejní – liší se zkušenostmi, kvalitou vybavení, přístupem. V jiných oborech je možné, že toto funguje. Ve stomatologii (a medicíně obecně) ale určitě ne.
Asi není nutné připomínat, že to, jak bude prezentace lékaře na webu vypadat a jaké pořadí v seznamu lékař dostane, záleží na finančních prostředcích, které příslušný lékař provozovateli portálu zaplatí…
Pravda, některé portály jsou zdarma. Proč ale hledat lékaře takto? Uvedené informace bývají nepřesné, neúplné, často i uvedené bez souhlasu daného lékaře.
Dáte na (pozitivní i negativní) zkušenosti jiných pacientů, kteří je zveřejňují na internetu? Buďte velmi opatrní. Dnes se někteří lidé živí tím, že cíleně tyto informace na přání zadavatele vymýšlí a uveřejňují na příslušné stránky. Jejich slovník je bohatý, „zkušenosti“ pestré. Jen tak je neodhalíte. Jak řekl nový Q agentovi 007 (Skyfall): „V pyžamu nad šálkem ranního čaje mohu nápáchat více škody, než Vy za rok v terénu“.
Reklama ve stomatologii
„Klikací“ PPC reklamy a čelní (placené) pozice ve vyhledavačích, PR články, akce, slevy, reklamy v časopisech, VIP osobnosti, … tak dnes vypadá marketing ve stomatologii.
Říkáte si proč, když je tak málo zubařů? Není jich o nic méně než jinde v Evropě. Řada lékařů by chtěla poskytovat kvalitní péči, která se neslučuje s tím, co hradí pojišťovny. Ale pacientů, kteří jsou ochotni a schopni si kvalitní péči zaplatit, není neomezeně. Takového pacienta by chtěl každý lékař.
V této rovině je tedy stomatologie tržní odvětví jako každé jiné. Panuje zde konkurence.
Kdo potřebuje reklamu?
Většina kvalitních a seriózních zubních lékařů reklamu nepotřebuje. O kvalitách takového zubního lékaře se obvykle dozvíte z okruhu svých známých. Pokud si dotyčný lékař dokázal získat důvěru Vašich přátel, nebude nejspíš problém se stát jeho pacientem.
Cena reklamy se odrazí (kde jinde) v ceně ošetření. Vyšší cena ošetření tedy nemusí znamenat kvalitu, ale jen to, že někdo (pacient) musí zaplatit náklady na reklamu.
Jiná situace může být u začínajících lékařů. Někde klientelu získat musí. Forem marketingové komunikace je mnoho. Ne každá musí být finančně náročná a tedy znamenat zvýšení ceny.
Má kvalitní zubní lékař kapacity pro nové pacienty?
Samozřejmě se nabízí otázka: Pokud je zubní lékař opravdu kvalitní, bude mít ještě volné kapacity?
Je třeba si uvědomit, že kvalitní zubní lékař nemůže mít nikdy plnou kapacitu. Pokud je léčba vedena opravdu koncepčně a kvalitně (a se zárukou), s největší pravděpodobností nebudete po dokončení léčby služby toho kvalitního zubního lékaře po dobu několika desítek let potřebovat.
Návštěvy se tak omezí pouze na pravidelné kontroly u dentální hygienistky (samozřejmě v rámci zařízení dotyčného lékaře). Nedojde k tomu, že by Vás začalo něco závaž
EWIK89
Chtela bych se zeptat proc a z ceho se mi delaji na zubech na stolickach na vrchu na zubu diry?a co mi s tim udela zubar mam to aj na boku zubu?
MUDr. Jiří Škrdlant
Vážená paní, jestli jste četla náš článek, musí Vám být jasný náš postoj k on-line léčení. Bohužel tedy od nás nečekejte žádnou radu, kterou Vám poskytneme na základě takto sdělených informací. Lékař Vás musí vyšetřit, jiná možnost k zachování Vašeho zubního zdraví není. Poté Vám jistě Váš dotaz zodpoví. Jestliže o to máte zájem, objednejte se k nám prosím. Možnost komentářů u článku je za účelem rozšíření daného tématu, ne za účelem konzultace zdravotního stavu.